Zpět na tendry

Tendry řady 935.1

 

Stručný popis tendru:

Čerpáno z:

  • knihy ATLAS LOKOMOTIV – Lokomotivy let 1945 – 1958 autora Ing.Jindřicha Beka.
  • knihy ATLAS LOKOMOTIV – Náčrtky parních lokomotiv a tendrů autora Ing.Jindřicha Beka a Josefa Janaty
  • knihy ATLAS LOKOMOTIV 1 autora Ing.Jindřicha Beka a Ing.Karla Kvardy
  • knihy ČESKÁ STAVBA PARNÍCH LOKOMOTIV III. autora Ing.Karla Zeithammera

 

Tendry řady 935.1 bylo možné spojovat s poměrně velkým počtem lokomotivních řad bez mechanického přikladače – 386.0; 387.0; 475.1; 486.0; 486.1; 498.0 a 534.03. Po úpravě podlahy bylo možné spojit tyto tendry i s lokomotivami řad – 264.0; 264.1265.0; 275.0; 334.1; 354.6; 354.7354.9; 364.0; 365.0; 365.3375.0; 414.2; 434.0; 434.1; 434.2; 455.1; 523.0; 524.0; 524.2; 524.3 a 534.0. V depu Trutnov byly tyto tendry spojeny s lokomotivami řad 534.03.  

K objednaným lokomotivám řad 534.03 a 498.0 byly navrženy dvě nové řady čtyřnápravových celosvařovaných tendrů řad 935.0 a 935.1, které se svým vzhledem podobaly nýtovaným tendrům řady 932.0. Tendry řady 935.1 byly vyvinuty v závodech Ringhoffer-Tatra na Smíchově a tvořily je skříně tendrů 935.0 posazené na podvozky s rozvorem 1800 mm s plechovými rámy, shodné s podvozky tendrů DRB (ČSD 930.2) od lokomotivy DRB řady 52 (ČSD řady 555.0). Určeny byly pro spojení s lokomotivami řady 534.03 a měly jednoduché odpružení a kluzné uložení náprav. Ve třech sériích po 62, 18 a 36 kusech je postavily závody na Smíchově. Stejně jako tendry řady 935.0 určené pro spojení s lokomotivami řady 534.03 byly i tyto tendry opatřeny přepady, což umožnilo snížit hmotnost na nápravy u prvního podvozku. Podle výkresové dokumentace řešící zabudování mechanického přikladače do tendrů řady 932.3 byl i do některých tendrů  řady 935.1 dodatečně namontován mechanický přikladač (beze změny označení). Díky tomu se zmenšila zásoba vody v tendru.

 

Technické údaje tendru 935.1   s přepadem s mech.přikladačem
Průměr kol v mm: 995 995 995
Hmotnost prázdného tendru v t: 22,1 22,1 23,6
Hmotnost tendru ve službě v t: 67,9 59,9 67,3
Nápravové tlaky 1. dvojkolí v Mp: 17,6 15,6 17,4
Nápravové tlaky 2. dvojkolí v Mp: 17,6 15,1 17,4
Nápravové tlaky 3. dvojkolí v Mp: 16,3 14,5 16,2
Nápravové tlaky 4. dvojkolí v Mp: 16,4 14,7 16,3
Objem uhlí v m3: 14,4 14,4 14,9
Objem vody v m3: 35,0 27,0 32,0

 

Technická dokumentace:      

 

Historické fotografie:

Tyto typy tendrů mohou být zachyceny na fotografiích především lokomotiv řady 534.03 se kterými byly spojovány. V knize ČESKÁ STAVBA PARNÍCH LOKOMOTIV III. autora Ing.Karla Zeithammera jsou fotografie a typové výkresy tendru řady 935.1.