Lokomotivy řady 414.4 přezdívané „Prachárna“
Lokomotivy provozované v lokomotivní depu Trutnov a jeho strojových stanicích:
Kliknutím na tabulku s číslem lokomotivy se otevře stránka s dochovanými údaji o této lokomotivě.
Stručný popis lokomotiv:
Převzato z knihy ATLAS LOKOMOTIV – Lokomotivy let 1900 – 1918 autora Ing.Jindřicha Beka.
Nevýhody lokomotiv původní řady Vn Společnosti státní dráhy (u ČSD později řada 414.3) vedly k tomu, že si společnost u dalších sérií prosadila zlepšení konstrukce. Od roku 1894 až do roku 1897 si pořizovala velmi podobné lokomotivy řady Vg s inventárními čísly 1257 až 1271, které pak přeznačila na čísla 4401 až 4415. K nim přibyly v roce 1900 ještě lokomotivy čísel 4416 až 4419. Celkem to bylo 19 lokomotiv, vyrobených lokomotivkou Společnosti státní dráhy.
Kotel nových lokomotiv měl příznivější poměr mezi plochou roštu a plochou kotle. Skříňový kotel Belpaireův se zkrátil přibližně o necelých 400 mm, prodloužily se žárnice, zkrátil se a zmenšil rošt na plochu 3,24 m2, výhřevná plocha kotle se zvětšila na 181,5 m2 a zvýšil se tlak páry na 12 barů. Jinak se konstrukce kotle nezměnila. Současně se prodloužila dýmnice.
Parní stroj byl shodný s lokomotivami první série. V rámu se změnily rozvory jak mezi dvojkolími, tak i celkový a pevný rozvor, i když nepodstatně. Pro změnu nezbylo u skříňového kotle vzadu místo pro pružnice nad dvojkolími H a S3, takže se mezi nimi upravila společná pružnice, o níž se opíralo vahadlo mezi těmito dvěma dvojkolími.
Aby se daly lokomotivy dobře využívat při spalování trutnovského uhlí, přemístila je společnost z Veselí nad Moravou na trať z Chocně do Meziměstí. Ve výtopně v Meziměstí bylo všech 19 kusů a ponechaly je v ní i Rakouské státní dráhy, které je zde přeznačily na řadu 175. Jezdily tam i v roce 1918, kdy je ČSD převzaly a později přeznačily řadu 414.4.
Proti řadě 414.3 stoupl indikovaný výkon lokomotiv řady 414.4 přibližně na 650 koní. Dobře se osvědčovaly a adhezně byly lepší než lokomotivy řady 414.0. Jejich nevýhodou byla nízká největší dovolená rychlost 35 km/h, shodná s řadou 414.3. Protože se v nich spalovalo méně hodnotné uhlí, často prachové, říkalo se jim, tak jako lokomotivám řady 333.0 — „prachárny“. ČSD je modernizovaly zařízením tlakové brzdy a na trati z Meziměstí do Chocně je ponechaly v traťové službě téměř až do roku 1938. Teprve pak přešly na posun, v roce 1938 se evakuovaly z Meziměstí, ale stále jich nejvíce zůstávalo ve východních Čechách.
Prakticky se začaly vyřazovat až po roce 1945. Poslední z nich dojezdila na posunu v Hradci Králové. Byla to lokomotiva 414.404, která je exponátem Národního technického muzea v Praze.
Technické údaje lokomotiv 414.4 | |
Označení do r.1918 – řada: | 175 |
Výrobce: | SSD |
Roky výroby (rekonstrukce ČSD): | 1894 – 1897, 1900 |
Počet vyrobených kusů: | 19 |
Počet kusů u ČSD: | 19 |
Uspořádání pojezdu: | D m2 |
Druh rozvodu: | Gooch |
Největší rychlost v km/h: | 35 |
Poloměr minimálního oblouku v m: | 140 |
Přibližný výkon v kW: | 456 |
Délka přes nárazníky v mm: | 9 7201) |
Průměr spřažených kol v mm: | 1190 |
Hmotnost lokomotivy ve službě v t: | 55,1 |
Adhezní váha v t: | 55,1 |
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 1. spřažené: | 13,9 |
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 2. spřažené: | 13,9 |
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 3. spřažené: | 14,0 |
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 4. spřažené: | 13,3 |
Průměr válců v mm: | 480 |
Počet válců: | 2 |
Zdvih pístu v mm: | 630 |
Počet trubek žárnic: | 224 |
Roštová plocha v m2: | 3,24 |
Výhřevná plocha kotle v m2: | 181,5 |
Tlak páry v kotli v bar: | 12 |
Poznámky: 1) bez tendru. |
K lokomotivy řady 414.4 příslušely tendry řady 312.1:
Technická dokumentace: