Počatek nasazování motorových lokomotiv v depu Trutnov
Kdy přesně byla do lokomotivního depa Trutnov předislokována a do stavu přidělena první motorová lokomotiva se již asi zjistit nepodaří. Doložené však je nasazení dvou motorových lokomotiv řady T444.0 – konkrétně inventárních čísel 40 a 86 od 1.března 1969 v oběhu č.7. Jednalo se o třídenní oběh (pro tři lokomotivy) s výkony složenými ze dvou párů manipulačních vlaků mezi Trutnovem a Teplicemi nad Metují, obsluhou uhelných dolů v Radvanicích, posunem ve stanici Trutnov střed a s tím související obsluhou vlečky elektrárny v Poříčí – EPO II. Vozbu vlaků a posun doposud v tomto oběhu zajišťovaly parní lokomotivy řady 423.0. Ve stejnou dobu prokazatelně nahradila na posunu v depu motorová lokomotiva T212.0036 parní lokomotivu řady 434.1. Přesto, že se motorové lokomotivy především řady T444.0 ze začátku svého provozu v našem depu potýkaly s řadou technických problémů, můžeme toto období v rámci depa Trutnov označit za počátek nahrazování parních trakce v nákladní dopravě trakcí motorovou. Popis dvou výše uvedených řad motorových lokomotiv naleznete na stránkách v sekci VOZIDLA→Přehledy vozidel→Motorové lokomotivy.