Lokomotivy řady 354.8
Lokomotivy provozované v lokomotivní depu Trutnov a jeho strojových stanicích:
Kliknutím na tabulku s číslem lokomotivy se otevře stránka s dochovanými údaji o této lokomotivě.
Stručný popis lokomotiv:
Převzato z knihy ATLAS LOKOMOTIV 1. autorů Ing.Jindřicha Beka a Ing.Karla Kvardy.
Když ani dosavadní lokomotivy plně nestačily v dopravě stále těžších lázeňských rychlíků, které vážily až 250 t a jejichž rychlost neměla klesnout na stoupání 10 promile pod 40 km/h, zakoupila si Ústecko Teplická dráha pro Chomutovskou trať v roce 1906 tři dvojčité lokomotivy o uspořádání dvojkolí 1′ C 1′, řady If. Tyto lokomotivy byly vyrobeny v továrně ve Vídeňském Novém Městě. Byly to vůbec první stroje se Schmidtovým přehřívačem u soukromých drah bývalé monarchie a po řadě 342.0 jedny z prvních u nás.
V porovnání s řadou 344.5, kterou měli nahradit, měly lokomotivy výkonnější kotel. Zvlášť zvětšení roštové plochy o 0,77 m2 bylo velmi vhodné. Pro širší skříňový kotel bylo zvoleno uspořádání dvojkolí 1′ C 1′. Oba běhouny byly Adamsovy. Stejně jako i u jiných lokomotiv v té době byly zde v dýmnici upraveny škrtící klapky na kouřových rourách, které měli zabraňovat tahu kouřových plynů při zavřeném regulátoru kouřovkami. Klapky se později z obavy před opalováním přehřívačových článků, která se později ukázala jako neopodstatněná, z dýmnice demontovaly. Hlavním důvodem pro jejich demontáž byla však skutečnost, že se jimi nedalo dobře pohybovat, tak jako u jiných zařízení, která měla nějaká ložiska v dýmnici. Větším nedostatkem zmíněných lokomotiv byl malý průměr pístových šoupátek. Přesto však ve vývoji znamenaly určitý pokrok, protože dopravovaly rychlíky 300 t těžké z Ústí nad Labem do Chomutova za 1 hodinu a 18 minut, přičemž při indikovaném výkonu 700 až 750 k vykazovaly proti řadě 344.5 až 20% úspor na palivu.
ČSD převzaly všechny tři zmíněné lokomotivy a označily je řadou 354.8 a jejich tendry řadou 415.3. V letech 1938 až 1945 byly v provozu DR jako řada 35.4 (01 až 03) a to v Liberci. V roce 1949 byly vyřazeny a nahrazeny lokomotivami řady 354.7, a to ne pro jejich stáří ale především pro potíže s jejich údržbou, která při počtu tří kusů byla nerentabilní.
Náčtky a dochované fotografie:
Technické údaje lokomotiv 354.8 | |
Označení do r.1918 – řada: | If ÚTD |
Výrobce: | VNM |
Roky výroby: | 1906 |
Počet vyrobených kusů: | 3 |
Počet kusů u ČSD: | 3 |
Uspořádání pojezdu: | 1’C 1′ |
Druh rozvodu: | Heusinger |
Největší rychlost v km/h: | 80 |
Přibližný výkon v kW: | 883 |
Poloměr minimálního oblouku: | ? |
Délka přes nárazníky: | 11083 |
Průměr běhounů v mm: | 960 |
Průměr spřažených kol v mm: | 1580 |
Hmotnost lokomotivy ve službě v t: | 68,1 |
Adhezní váha v t: | 41,6 |
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – přední běhoun: | 13,2 |
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 1. spřažené: | 13,8 |
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 2. spřažené: | 14 |
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – 3. spřažené: | 13,8 |
Nápravové tlaky dvojkolí v Mp – zadní běhoun: | 13,3 |
Průměr válců v mm: | 540 |
Počet válců: | 2 |
Zdvih pístu v mm: | 630 |
Roštová plocha v m2: | 3,67 |
Výhřevná plocha kotle v m2: | 152,3 |
Výhřevné plocha přehřívače v m2: | 50,1 |
Tlak páry v kotli v bar: | 13 |
Lokomotivy řady 354.8 bylo možné spojovat s tendry řad 313.2 a 415.3.